Dwie mieszkanki Bartoszyc padły ofiarą oszustw internetowych

2023-01-16 15:35:00(ost. akt: 2023-01-16 16:12:44)

Autor zdjęcia: Pixabay

Łącznie 68 tys. złotych straciły dwie kobiety, które padły ofiarą oszustów. Bądźmy czujni - do takich prób kradzieży dochodzi coraz częściej. Artykuł ku przestrodze.
W miniony weekend do komendy policji przyszły dwie oszukane seniorki z powiatu bartoszyckiego. Ich sprawy to odrębne sytuacje, jednak łączy je podstęp i bezwzględność oszustów.

Pierwsza z pokrzywdzonych to 68 – latka oszukana metodą spoofingu, czyli podszycia się oszusta pod dany numer telefonu, w tym przypadku pod numer infolinii jednego z banków. Oszustka podająca się za pracownika banku poinformowała 68 – latkę, że próbowano włamać się na jej konto bankowe, przelać z niego 700 zł i wziąć kredyt. Oszustka zaproponowała pomoc i cały czas starała się uwiarygodniać swoje dobre intencje. Poleciła seniorce przelać pieniądze z posiadanych kont na „konto rezerwowe”, gdzie pieniądze będą bezpieczne.

Kobieta zapewniała, że pieniądze po pewnym czasie wrócą na zabezpieczone już konta seniorki. Domagała się przy tym przelewów błyskawicznych i była na tyle bezczelna, że kazała seniorce zmienić zlecony, zwykły przelew na ten szybki. W tym celu 68 – latka zadzwoniła na prawdziwą infolinię banku i dowiedziała się, że została oszukana i straciła ponad 30 tys. zł.

Kolejną ofiarą oszustów jest 69 – latka. Kobieta straciła ponad 38 tys. zł.

Ofiara została zwabiona fałszywą – internetową reklamą o możliwości dużych zysków z inwestycji kilkuset złotych. Nawiązuje kontakt z oszustami klikając w reklamę i podając swój numer telefonu. Oszust dzwoni bardzo szybko, brzmi profesjonalnie i rzeczowo. Dzwonią też kolejne osoby „z branży”. Któraś z nich prosi o instalację wskazanej, specjalnej aplikacji, dzięki której profesjonaliści w imieniu inwestora będą mogli sprawnie lokować pieniądze i wypracować duży zysk. Często proszą o zaciągnięcie kredytu na przyszłe inwestycje. W rzeczywistości zainstalowana aplikacja jest narzędziem do przejęcia dostępu do bankowości internetowej ofiary. W następnym kroku w imieniu właściciela konta, oszuści zwiększają debet i przelewają dostępne środki na różne konta. Nie rzadko zaciągają kredyty w maksymalnej możliwej wysokości.

Policja apeluje!

Nie instaluj na swoich urządzeniach nieznanych aplikacji, nie wchodź w przysłane przez nieznane osoby linki. Nie podawaj nikomu haseł do bankowości internetowej. Nie ulegaj presji czasu podejmując finansowe decyzje. Nie wierz we wszystko, co usłyszysz w słuchawce telefonu. Sprawdzaj numery telefonu, których nie znasz, a usłyszane informacje weryfikuj w pewnych źródłach. Bank nigdy nie prosi o przelew na "bezpieczne" konta, nikt z banku nie prosi także o podanie danych z karty.

Jeśli mamy wątpliwości poprośmy o telefon w innym terminie, a o sprawie poinformujmy najbliższych.

kpp/tom

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5