Bursztynowa komnata i złoty pociąg GALERIA

2021-06-15 15:00:00(ost. akt: 2021-06-14 13:02:41)

Autor zdjęcia: Bohdan Tchórz

Hasło „Bursztynowa komnata” elektryzuje nie tylko towarzystwo eksploratorów i miłośników najnowszej historii. Temat interesuje także wszystkich, którzy w celach turystycznych odwiedzają miejscowości i tereny wskazywane przez poszukiwaczy jako możliwe miejsca ukrycia tego niezwykłego dzieła sztuki, a także skarbu jednocześnie.
W drugiej połowie maja w krajowej przestrzeni informacyjnej pojawiła się wiadomość, że na terenie kompleksu bunkrów w Mamerkach odnaleziono pięć podziemnych tuneli technicznych. Poinformowali o tym w przedstawiciele muzeum w Mamerkach, którzy wraz z badaczami powrócili do poszukiwań pamiątek z II wojny światowej. Tymczasowo miejsca odkryć zostały zamaskowane.

Bez wątpienia, czy komnata będzie odnaleziona, czy nie, Mamerki godne są odwiedzenia w celach krajoznawczych i poznawczych nawet podczas jednodniowego, weekendowego wyjazdu, bowiem jest to okazja zwiedzenia praktycznie zupełnie niezniszczonego kompleksu militarnego z okresu II wojny światowej. W latach 1940-1944 zbudowano tutaj około 250 obiektów w tym 30 potężnych schronów żelbetowych, które zachowały się do dzisiaj.

Zwiedzający mogą obejrzeć, a także wejść do wnętrza masywnych, zamaskowanych schronów (konieczna latarka). Wojenne realia prezentują natomiast urządzone w niektórych z nich wystawy ukazujące postaci, wyposażenie techniczne, uzbrojenie, środki łączności itd. W podziemiach także znajduje się całkiem duża i ciekawa rekonstrukcja wspominanej bursztynowej komnaty oraz dwie dioramy ważnych bitew (Stalingrad i operacja „Cytadela”). Niewątpliwą ciekawostką Mamerek jest także możliwość wejście do wnętrza U-BOOT-a).

* * *

Miejsc, związanych z mrocznymi latami II wojny światowej w Polsce jest wiele i w ostatnich latach zainteresowanie nimi rośnie. Jednym z takich miejsc są Góry Sowie, a w nich Sztolnie Walimskie i kompleks „Rzeczka”, jeden z siedmiu z kompleksu „Riese” („Olbrzym”) wybudowanych przez Niemców w czasie II wojny światowej, także z wykorzystaniem niewolniczej pracy więźniów obozów i jeńców wojennych, o czym przypominają dzisiaj dwa duże krzyże ustawione przed wejściem do sztolni.

Budowa kompleksu „Riese”, która trwała do ostatnich dni wojny, była jedną z największych militarnych inwestycji III Rzeszy. Jednak nigdy nie została ukończona. Warto zaznaczyć, że teren ten miłośnicy sensacji wiążą z poszukiwaniami „złotego pociągu”.

Wkrótce będą wakacje i wiele osób z całą pewnością odwiedzi te, skądinąd bardzo ciekawe tereny i miejsca, warto jednak pamiętać, że powiązane są one z koszmarnymi latami w światowej historii pierwszej połowy XX wieku i osobami odpowiedzialnymi za ogrom nieszczęść.

Bohdan Tchórz


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5