Covid-19. Jak przygotować się do rozmowy z dyspozytorem karetki?

2021-03-19 15:00:00(ost. akt: 2021-04-11 18:51:53)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Pisaliśmy o tym, kiedy należy wezwać karetkę. Dzisiaj kontynuujemy temat. Otym, jak przygotować się do rozmowy z dyspozytorem rozmawiamy z Olgą Rutkowską, specjalistką pielęgniarstwa ratunkowego ze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Bartoszycach.
— Jesteśmy na kwarantannie i izolacji i poczuliśmy się źle. Jak wezwać pomoc?
Aby wezwać karetkę pogotowia, dzwonimy pod numer 999 lub 112 z telefonu komórkowego. Telefon odbierze dyspozytor medyczny lub dyspozytor numeru alarmowego.
— Co mamy mówić, by otrzymać pomoc?
Fot. Olga Rutkowska
1. Przedstaw się i wytłumacz jaki jest powód wezwania zespołu ratownictwa medycznego
2. Podaj dokładny adres, pod który wzywasz karetkę pogotowia
3. Nie okłamuj dyspozytora, nie zatajaj takich informacji jak to, że pacjent:
— miał kontakt z chorym na koronawirusa,
— przebywa na kwarantannie,
— miał wykonany test na obecność koronawirusa i oczekuje na wynik,
— choruje na koronawirusa.
4. Nie panikuj!!! Spokojnie i dokładnie opisz stan chorego, wymieniając wszystkie objawy oraz ile czasu trwają i kiedy wystąpiły po raz pierwszy.
5. Precyzyjnie odpowiadaj na zadane pytania, nie przerywaj, nie okłamuj dyspozytora przypisując choremu wymyślone objawy, które w rzeczywistości nie występują
6. Jeżeli w trakcie rozmowy z dyspozytorem dzieje się coś niepokojącego z chorym np.: utrata oddechu, a Ty nie potrafisz mu pomóc, powiedz o tym dyspozytorowi , szczegółowo wyjaśni Ci co masz robić.
7. Nigdy nie rozłączaj się pierwszy, to dyspozytor powinien zakończyć rozmowę.

Olga Rutkowska, specjalistka pielęgniarstwa ratunkowego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Bartoszycach

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5