Wtorek, 17 lipca 2018. Imieniny Aleksego, Bogdana, Martyny

Turystyka „Slow” – czyli ludzie, historie i smaki

2018-06-28 15:50:40 (ost. akt: 2018-06-28 16:02:39) Artykuł sponsorowany

Autor zdjęcia: meteriały prasowe

Lokalna historia, potencjał mieszkańców i miejscowe smaki to mieszanka pozytywnych emocji, na bazie których można zbudować atrakcyjny produkt turystyczny. O walorach miasteczek Cittaslow i szansach przed nimi stojących dyskutowali goście paneli „Małe miasta” podczas drugiej edycji Kongresu Przyszłości.

Spotkanie otworzyła dyskusja o potencjale turystyki w wydaniu „slow”. Co kryje się pod tym hasłem? Jak małe miasta mogą skorzystać na wciąż rosnącej modzie na nieco wolniejsze spędzanie wolnego czasu? Mówili o tym Pier Giorgio Oliveti, sekretarz światowego ruchu Cittaslow, oraz Stanisław Harajda, członek komitetu naukowego polskiej sieci Cittaslow. Dyskusję moderował burmistrz Górowa Iławeckiego, Jacek Kostka.

- Nie ma na Warmii i Mazurach miasteczka nieatrakcyjnego, jest kwestia pomysłu i jego wyłożenia – podkreślał Stanisław Harajda. – Jest dość łatwo skonstruować produkt, zdecydowanie trudniej taki produkt sprzedać. Musimy mówić o nowoczesnych technikach, pokazywać nasz sentyment i naszą małą historię – chociaż ona jest wielka - oraz nasze ciekawostki w nowoczesnych formach.

- Zanim zaczniemy oferować produkt turystyczny Cittaslow, musimy zdecydować jak tak naprawdę chcemy go promować, jakie osoby będą grupą docelową i jakich metod marketingowych należy użyć – powiedział Pier Giorgio Oliveti - Nie możemy traktować turystyki jako działania oderwanego od innych bardzo ważnych dziedzin. Powinna ona opierać się na waloryzacji, świadomości i wiedzy o tym co mamy, co posiadamy w naszej okolicy.

Gośćmi panelu „Pasja w małym biznesie” byli lokalni przedsiębiorcy i społecznicy, których codzienna działalności współtworzy atrakcyjność gmin Cittaslow. W dyskusji wzięli udział: Joanna Sekulska ze Stowarzyszenia „Warmińskich Chłopów Bosych”, Wiesław Mergalski, właściciel Karczmy nad Sandelą, oraz Jerzy Wiśniewski, szef lidzbarskiej firmy Agrovis specjalizującej się w uruchamianiu minimleczarni, pomysłodawca i współorganizator festiwalu serów farmerskich „Czas na ser”. Goście odnieśli się do działań, które pomogą gminom Cittaslow w budowaniu ciekawej oferty turystycznej.


Rozmowa o potencjale turystyki „slow” rozpoczęła dyskusję o małych miastach podczas Kongresu Przyszłości.



- Musi być świadomość mieszkańców, tych którzy tu żyją, i poszanowanie przyrody, a jednocześnie świetne zaplecze dla agroturystyki i do szlaków kulinarnych. Mamy jako region duży potencjał, ale musimy o tym mówić – wskazywał Jerzy Wiśniewski.

Paneliści rozmawiali o tym jak wyróżnić się i zdobyć uznanie gości. - Głównie chodzi o to, abyśmy w tych działaniach byli autentyczni, sami wierzyli w to co robimy – dodała Joanna Sekulska. - Gdy wykonujemy pracę, róbmy to tak aby to serce było na talerzu – dyskusję podsumował Wiesław Mergalski.

Swoimi życiowymi doświadczeniami zamieszkania na prowincji podzielili się Walter Chełstowski, współtwórca festiwalu w Jarocinie i producent legendarnego programu „Róbta co chceta”, oraz Wojciech Wolański, współtwórca serii książek „Dom pod bocianem – kroniki domowe”. O tym czy ten trend cieszy się dużą popularnością pytał moderator dyskusji Marcin Galibarczyk, kierownik biura ds. Cittaslow.

- Mówimy znajomym, jeżeli szukacie miejsca, gdzie znajdziecie spokój, przyrodę - to tylko Warmia. Powiem szczerze kolejni ludzi idą za nami. „Osiedleńcy” – jak my ich nazywamy – mówił Wojciech Wolański.

Goście odnieśli się też do sposobów na promocję gmin i budowanie ich popularności i sukcesu.

- Najprostszą drogą jest propaganda z ust do ust i kontakty międzyludzki. Ma sens jeżdżenie gospodarzy miast na targi inwestycyjne, na wszystkie tego typu historie. Od bezpośredniego kontaktu zależy „od cholery” ! – podsumował Walter Chełstowski.



Jacek Kostka, Prezes Stowarzyszenia „Polskie Miasta Cittaslow”, burmistrz Górowa Iławeckiego: Od kilku lat szukamy skutecznej platformy promocji turystycznej naszych miast i powiatów. Warto zauważyć prostą prawdę, że pojedyncza gmina, nie leżąca nad wielkimi jeziorami czy w wysokich górach, nie przyciągnie tłumu turystów. Dopiero systemowe rozwiązania mogą stworzyć rynek turystyczny np. Górowa Iławeckiego, Bartoszyc czy Jezioran. Wiele dobrego zrobiła budowa Green Velo. Czas na kolejny krok - budowę spójnego i jednocześnie wielowątkowego podukładu turystycznego. I taką szansą dla 20 miast z Warmii i Mazur jest pomarańczowy ślimak Cittaslow.
Polub nas na Facebooku:

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

Zagraj w GRY.wm.pl

  • Goodgame Empire
  • Goodgame Big Farm
  • Goodgame Poker
  • Shadow Kings - The Dark Ages