Numer 997 od czerwca już nie połączy z Policją

2018-04-25 07:45:36(ost. akt: 2018-04-25 07:59:54)

Autor zdjęcia: Andrzej Grabowski

Na przełomie maja i czerwca telefonując na numer 997 już nie dodzwonisz się do Policji. Telefon odbierze dyspozytor Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie a patrol wyśle tylko wówczas, gdy obecność policjantów na miejscu będzie konieczna.
Od kwietnia do grudnia będzie trwał proces przełączania numeru alarmowego 997 do Centrów Powiadamiania Ratunkowego. W województwie warmińsko-mazurskim proces ten nastąpi na przełomie maja i czerwca. Numer 997 będzie nadal działał, zmieni się natomiast miejsce odbioru zgłoszenia. Dzięki temu, że informacja od razu trafi do operatów numerów alarmowych w CPR, możliwe będzie jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb.

Przejęcie obsługi zgłoszeń z numeru alarmowego 997 przez operatorów Centrów Powiadamiania Ratunkowego spowoduje odciążenie dyspozytorów służb ratunkowych. Dyspozytorzy z Policji będą otrzymywali z CPR tylko te zgłoszenia alarmowe, w których zagrożone jest życie, zdrowie, mienie, bezpieczeństwo lub porządek publiczny.

Przypominamy, że operatorzy numerów alarmowych w CPR odebrali w zeszłym roku prawie 8,5 mln fałszywych zgłoszeń (prawie 45 proc. wszystkich). Odsetek zgłoszeń fałszywych w 2017 r. zmniejszył się o ponad 2 proc. Jednak w dalszym ciągu jest to ogromna liczba zgłoszeń.

W związku z tym przełączenie numeru alarmowego 997 do CPR pozwoli na wyeliminowanie bezpośredniego kierowania do służb zgłoszeń niezasadnych
lub fałszywych. Będzie to miało pozytywny wpływ zarówno na czas, jak i
na skuteczność udzielania pomocy osobom, które rzeczywiście jej potrzebują.

W listopadzie 2017 roku został przeprowadzony pilotaż przełączenia numeru alarmowego 997 do CPR w województwie śląskim. W efekcie wszystkie zgłoszenia kierowane do numeru alarmowego 997 z terenu województwa śląskiego są obecnie obsługiwane przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach, tak samo jak zgłoszenia na numer alarmowy 112.

Dobre wyniki pilotażu przeprowadzonego na Śląsku, sprawiły że na ten rok zaplanowano przejęcie przez CPR obsługi numeru alarmowego 997 w całej Polsce. Warto zaznaczyć, że województwo śląskie nie zostało wybrane przypadkowo. To właśnie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach odbiera w skali roku najwięcej zgłoszeń. W 2017 r. było to 2,2 mln zgłoszeń.

Odbieranie zgłoszeń bezpośrednio przez operatorów CPR pozwala na jednoczesne i automatyczne (za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) powiadomienie wszystkich służb właściwych ze względu na rodzaj zdarzenia.

Skróceniu ulega również czas oczekiwania na odebranie połączeń. Średni czas mierzony od momentu wybrania numeru alarmowego 112 do odebrania połączenia przez operatora numerów alarmowych w CPR wynosi około 10
sekund. Po przełączeniu numeru alarmowego 997 do CPR, czas oczekiwania
na połączenie będzie podobny.

Kolejnym efektem przełączenia numeru alarmowego 997 do Centrów Powiadamiania Ratunkowego będzie ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe, w tym zgłoszeń obcojęzycznych.

Proces przełączania numeru 997 będzie odbywał się sukcesywnie od kwietnia do grudnia br. W kwietniu nastąpi przełączenie numeru alarmowego 997 do CPR w województwie opolskim i świętokrzyskim. W maju przełączanie obejmie województwa lubuskie i kujawsko-pomorskie, a w województwo warmińsko-mazurskim na przełomie maja i czerwca.

opr. and

Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. A o ile wydłuży się czas #2490884 | 109.241.*.* 25 kwi 2018 08:19

    zanim zostanie przekierowanie na 997?? Manipulacja w tekście. Poza tym skoro czekam na zgłoszenie teraz dzwoniąc do dyżurnego policji, to i będę czekać jak będzie dzwoniło 112 ale wydłużone o czas rozmowy z osobą spod 112

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  2. "niezasadne"? Według kogo? #2490879 | 109.241.*.* 25 kwi 2018 08:15

    to będzie oceniał jakiś gostek z zatrudniaka? jeśli ktoś dzwoni po pomoc policji to znaczy że jej potrzebuje. A co do fałszywych zgłoszeń to one i tak będą... W jaki sposób niby zostaną wyeliminowane?

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  3. 123 #2491208 | 91.196.*.* 25 kwi 2018 14:59

    Zapytajcie samych policjantów jakie beznadziejne zgłoszenia dostają z nr 112:-) Wyobraźcie też sobie sytuację gdzie ktoś zgłaszający nie zna ulic miasta a posługuje się opisowo lokalizacją miejsca gdzie potrzebuje policji :-) Pan(i) w Olsztynie wysyła wówczas taki smsdo bartoszyckiej komendy gdziepolicjant odczytuje go na monitorze i........ brak w nim istotnych danych na podstawie jakich wie jakie użyć wydziały, ilu wysłać ludzi i gdzie to jest ??? temat rzeka :-)

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

  4. emerytka #2491085 | 176.97.*.* 25 kwi 2018 11:41

    Dziadostwo jakiego świat nie widział. Zanim ciężko chory /samotny/ dodzwoni się i przejdzie długi test pani/pana z Centrum, to zemrze na zawał.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Sympatyk #2491143 | 25 kwi 2018 13:38

      Nareszcie, może się skończy że dzwoniąc na 911 trzeba dwa razy przedstawiać sytuacje, bo przełączają na 997 bez żadnego przekazania informacji wstępnej

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (6)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5